Yang Ikut

Tuesday, 10 May 2011

Sama seperti ayah jawab tadi

Reactions: 
Semalam, ketika menghantar Luqman Hakiem ke sekolah, dia bertanya: "Ayah, bila Man akan besar?". Aku bertanya: 'Kenapa, suka ke jadi orang besar?". Dia jawab, 'Suka. Boleh bawa car sendiri. Ayah tak payah hantar".

Dia tanya aku balik - "Ayah suka tak jadi tua?". Aku jawab: "Tak".

Dia ingin tahu lagi, 'Mengapa?".

Aku jawab - semakin kita besar, banyak perkara nak kita buat. Kita perlu kerja. Perlu cari duit. Perlu belajar. Sampai masanya nanti kita sakit. Tapi kalau budak-budak senang. Semuanya ibu bapa buatkan. Hendak ke sekolah, ada orang hantar. Hendak makan, ada orang suap. Hendak duit, boleh minta saja. Semuanya mudah.

Aku tanya dia balik: "Man nak tak jadi orang besar?"

Dia jawab: "Tak naklah".

Mengapa? Tanya aku.

"Sama seperti ayah jawab tadi". Katanya.


Seperti biasa, kita tidak mampu memilih apa yang kita hajati. Anak-anak kecil itu akan membesar seperti kita. Kita pula akan berubah menjadi tua.

Sampai masanya kita semua akan bersemadi di dalam kubur. Kita juga tidak mampu memilih di manakan pusara yang sesuai untuk kita. Ia ditentukan orang lain.

Jadi sementara kita hidup - memilihlah menjadi orang baik dan jangan sombong.

1 comment:

Norsha said...

salam tuan. benar sekali, saya suka ayat terakhir tu...pilihlah menjadi orang baik dan tidak sombong...InsyaAllah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails