Yang Ikut

Monday, 30 May 2011

Mengapa membaca itu susah?

Reactions: 
Sebenarnya aku ingin menulis panjang topik ini. Tetapi memandangkan ia akan menjadi topik yang susah, biar aku ringkaskan sahaja.

Membaca dan menulis dianggap sebagai 'mental load' atau 'cognitive load'. Kedua-dua konsep ini sama sahaja. Ia memerlukan otak menggelintar maklumat dan memproses bahan yang kita tulis atau baca. Maklumat yang digelintar ini tersimpan dalam hueristic mental kita. Sesetengahnya dianggap sebagai maklumat dalam 'working memory'. Google dalam blog ini apa itu 'working memory'.

Ini menjadikan adakalanya bagi sesetengah perkara, bahan yang kita baca sepertinya sukar.

Contohnya: Septal haematoma.(complication = abscess and septal perforation) ttt = drainage (aku petik dari blog budak-budak perubatan).

Tidak banyak di antara kita yang faham kalau membaca petikan ini, termasuklah aku. Ia mungkin difahami kalau dibaca mereka yang ada asas perubatan atau sains kesihatan. Kita tidak faham kerana otak kita gagal menafsirkan apa yang kita baca.

Itulah maksudnya hueristic.

Jadi, kalau kita lambat memahami apabila membaca sesuatu perkara, walaupun dalam bidang kita sendiri, itu maksudnya masih banyak perkara yang tidak kita tahu sebelum membaca. Kita tidak ada begitu banyak maklumat. Sebab itu, kita patut 'membaca sebelum membaca'. Sekurang-kurangnya otak kita tidak teruk sangat memproses maklumat yang dibaca.

Sebab itu, bagi mereka yang pakar dalam satu-satu bidang, mereka boleh membaca sekali lalu sahaja dan tahu intipati cerita. Sebaliknya, tidak seperti orang biasa seperti kita. Ini bukan maknanya kita tidak cerdik atau lambat faham. Tetapi kita tidak ada maklumat sebelumnya.

Membaca juga memerlukan otak kita meneka apa yang akan datang lagi setelah habis satu ayat, dan selesai satu baris. Ini juga memenatkan.

Ini berbeza kalau membaca sesuatu yang sudah kita terbiasa. Misalnya membaca akhbar. Kita dengan mudah boleh mengagak apa butiran berita dengan hanya melihat tajuknya sahaja.

Esok kita sambung dengan menulis pula.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails