Yang Ikut

Sunday, 22 May 2011

Maksud stress

Reactions: 
Nota: Tulisan ini hanya sesuai untuk penyelidik dan mereka yang berkaitan.

Tekanan kerja ditanggap dalam pelbagai bentuk. Sebahagiannya telah dibincangkan dalam tulisan sebelum ini.

Bagaimana pun, ada teori terkini yang dikemukakan oleh Arnold B Bakker dan isterinya, Evangelia Demerouti dari Belanda, yang dikenali sebagai Job Demands Resources (JD-R) model. Job demands - mengikut teori ini ialah sesuatu yang perlu dilakukan oleh pekerja misalnya pekerjaan yang banyak, berulang-ulang, lebih masa, atau situasi kerja yang dihadapi - misalnya konflik peranan, tuntutan emosi dan sebagainya. Walaupun demands ini tidak semestinya negatif, tetapi banyak pengkaji model ini lebih memberikan aspek negatif.

Job resources pula ialah persekitaran kerja yang menggalakkan/menyokong misalnya teman kerja yang bagus, ketua yang mengambil berat, maklumbalas dari organisasi dan sebagainya. Dalam kata lain, ia sifat kerja yang positif.

Jadi, andaian teori ini ialah job demands lebih menyebabkan pekerja menghadapi kesan psikologi yang negatif seperti burnout atau depression. Sebaliknya, job resources pula menyebabkan pekerja lebih produktif dan bermotivasi (dalam istilah pengkaji JD-R ialah engagement dan flow).

Di Malaysia, belum banyak kajian menggunakan model ini. Setahu aku, hanya ada dua orang pelajar PhD (yang kini sudah tamat) dari universiti di New Zealand menggunakan model ini. Selainnya aku tidak berapa tahu. Aku juga menggunakan model ini, tapi menggunakan pendekatan yang lain. Pengkaji job stres di Malaysia mungkin boleh mencuba model ini. Setakat ini, model ini hanya banyak diuji di negara Eropah terutamanya di Scandivania, dan tidak di Kanada atau Amerika.


Walaupun kajian model JD-R ini sudah banyak dijalankan, kini muncul satu lagi model yang pada asasnya lebih kepada kritikan kepada model JD-R. Model yang terbaru ini ialah Demand-Induced Strain Compensation (DISC) model oleh Jan De Jonge dan Christian Dormann. Yang pertamanya ialah orang Belanda, dan keduanya dari German. Nanti aku akan ulas model ini. Model ini belum banyak diuji dan dalam peringkat percubaan.

Aku bernasib baik belajar di luar negara. Sekurang-kurangnya aku berpeluang berjumpa dan minum kopi dengan pembuat teori DISC ini. Dengan Arnold Bakker, aku tidak pernah lagi berjumpa tetapi pernah beberapa kali mengirim dan menjawab email kerana beliau menjadi ketua editor dan mengulas kertas aku setahun dulu.

1 comment:

ajaq said...

bagai mana dgn politik kerja, perubahan sistem pemerintahan dan masalah keluarga.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails