Yang Ikut

Wednesday, 11 May 2011

Dunia ini tidak selalunya adil

Reactions: 
Adakah anda mempercayai bahawa dunia ini adil? Orang yang baik akan diberikan kebaikan dan orang yang buruk akan dibalas seadanya?

Kalau anda mempercayainya, maka anda juga termasuk dalam kategori manusia yang tidak bertimbang rasa.

Dalam psikologi - ada sekelompok pengkaji berminat dengan topik ini - 'beliefs in a just world'. Kajian-kajian mendapati, tatkala ada orang yang tidak percaya bahawa dunia ini adil, ada pula yang mempercayai bahawa dunia ini adil.

Mereka yang percaya bahawa dunia ini adil biasanya cenderung memberi alasan bahawa kegagalan seseorang itu disebabkan oleh perbuatan mereka sendiri. Sebab itu, apabila ada yang ditimpa dengan musibah - misalnya diragut - atau dirogol, kategori manusia yang berpandangan bahawa dunia ini adil biasanya menyalahkan mangsa. Misalnya tidak membawa beg tangan dengan baik, atau berpakaian seksi.

Mereka yang sakit kencing manis kerana banyak meminum gula.

Kita selalu berjumpa dengan manusia seperti ini. Adakalanya kita juga bersikap seperti ini kerana kita percaya bahawa dunia ini adil.

Yang baik dibalas baik, yang buruk mendapat kejahatan.
Setiap perkara adalah kerana bersebab dari hukum dunia ini sememangnya adil.

Jarang kita menilai bahawa dunia ini tidak semestinya adil. Ada yang rajin tetapi dibuang kerja. Yang kuat membodek, tetapi malas selalunya cepat naik.

Inilah hakikat dunia. Setiap hari di akhbar, kita melihat manusia yang percaya dunia ini adil suka memberikan ulasan berapi-api.

Adilkah dunia ini?

Anda juga bukan seorang yang adil kalau percaya dunia ini adil.

1 comment:

ihsan_huhu said...

hanya adil bila i've got the upper hand hehehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails