Yang Ikut

Friday, 18 March 2011

Maksud stres

Reactions: 
Setiap hari, pasti ada pengunjung yang masuk ke blog ini dengan kata pencarian 'maksud stres'. Tidak pastilah pelayar itu mereka yang stres, atau mungkin juga pelajar universiti yang ingin tahu maksud stres. Bagi pengkaji di universiti, seperti pensyarah misalnya, tentulah mereka akan mencari bahan tersebut menggunakan google scholar.

Apakah maksud stres? Sebenarnya aku telah tuliskannya di dalam blog ini lama dahulu. Itu untuk pengetahuan orang awam. Untuk mereka yang bergelumang dengan dunia akademik, aku telah tuliskannya dalam satu jurnal. Anda boleh mencarinya di internet.

Tapi sejak dua hari ini aku sedang dilanda stres yang baru. Tinggal enam bulan lagi aku di Adelaide. Banyak barang sudah dimasukkan ke dalam kotak. Aku juga sudah siap menulis chapter terakhir. Aku hanya sedang memperbaiki satu kertas jurnal lagi.

Tiba-tiba supervisor aku meminta aku menjalankan kajian longitudinal. Maksudnya kutipan data dua kali berselang 3 bulan. Ia akan menjadikan aku mengutip data sebanyak 9 kali sepanjang aku mengaji PhD ini.

Aku tanya dia minta kepastian. "I only have another six months". Dia pula menjawabnya, "Yes, I know. You have enough time to make it within six months".

Aku tidak menjawabnya lagi. Aku tahu aku sedang dilanda stres yang baru. Itulah maksud stres bagi pelajar seperti aku.

Tapi aku tahu, seperti biasa - aku boleh melakukannya. Dan aku sudah memulakannya.

2 comments:

ajaq said...

stress apebenda bro....relax bro...aku bisar membantu.

Anonymous said...

mengapa tidak:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails