Yang Ikut

Saturday, 12 March 2011

Kita tidak harus tahu menyebutnya sahaja

Reactions: 
Terdapat bantahan beberapa NGO terhadap cadangan pembinaan tapak pelupusan tanah jarang di Pahang. Baca sini.

Secara jujurnya, adakah orang awam seperti kita faham apa yang dimaksudkan radiasi. Fahamkah kita juga dengan apa yang dikatakan sebagai sisa pepejal. Tahukah kita juga dengan apa sebenarnya yang dikatakan sebagai nuklear.

Kita hanya selalu mendengar cerita bom yang dijatuhkan di Hiroshima, Jepun dalam Perang Dunia Kedua. Itu pun cerita yang sama yang diulang-ulang. Kita hanya bercerita tentang orang yang mati terbakar kerana ledakan bom. Cerita ini sesekali akan muncul apabila duduk berbual dengan orang kampung di kedai kopi.

Tetapi apakah radiasi? Apakah orang kita tahu apa maknanya. Tentu tidak ada seorang pun di kampung kita yang tahu dengan cerita tragedi besar di Chernobyl tahun 1986. Tidak juga pernah disebutkan oleh guru sekolah kita di sekolah. Tidak ada siapa ambil peduli dan ambil tahu.

Sebab itu - dalam banyak hal - masyarakat kita hanya diam apabila dibawakan pembangunan berisiko tinggi ke tempat kita. Tidak ada siapa pun yang ambil peduli. Kita mungkin merasa berbangga kerana di kampung kita dibangunkan bangunan baru, dan ada beberapa anak kampung diambil berkerja sebagai jaga. Itu sahaja yang kita tahu untuk dijadikan modal bercerita.

Kita tidak tahu cerita risikonya. Kita tidak tahu bahayanya. Kita tidak ambil peduli apa bakal terjadi kalau sesuatu yang buruk berlaku. Kerana bagi kita istilah 'radiasi' dan 'sisa pepejal' hanyalah patah kata yang tidak ada maknanya. Ia mungkin sama nilainya dengan pembuangan besi buruk sahaja.

Kalaulah kita tahu - tentu kita akan membaca dan banyak berfikir.

Jepun sedang dilanda tsunami. Sistem penyejuk salah satu loji nuklearnya tiba-tiba tidak berfungsi. Tidak ada siapayang tahu apa puncanya. Semua orang sedang kelam kabut. Sesuatu yang lebih buruk dari tsunami bakal berlaku kalau masalah teknikal ini tidak dapat diatasi. Hari ini, salah satu tiang konkrit loji pula patah. Ia menakutkan bagi orang yang tahu makna radiasi. Tetapi bagi orang yang anggap radiasi hanya sama maknanya dengan besi buruk - ia mungkin tidak ada apa-apa.

Kalau Jepun, negara yang semaju itu dalam dunia teknologi - dengan sistem dan budaya keselamatan tempat kerja antara yang terbaik dunia - tidak menduga yang sistem loji nuklearnya tidak mampu berfungsi dalam keadaan yang tidak terduga, bayangkanlah pula senario di negara dunia ketiga.

Radiasi dan sisa pepejal - jangan hanya tahu menyebutnya sahaja. Kita patut membaca dan mengkajinya juga. Kalau kita tidak sayangkan diri kita pun, kasihanilah generasi depan kita yang kini mungkin belum lagi bersenyawa. Radiasi mungkin boleh menjejaskan mereka.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails