Yang Ikut

Tuesday, 8 February 2011

Siapa sahabat anda - II

Reactions: 
Siapakah kawan kita. Cuba anda hitung berapa banyak sahabat yang anda ada. Hitung pula musuh anda. Berapa banyak musuh yang anda miliki.

Sekiranya anda mempunyai Facebook (aku tidak ada) - lihat pula mereka yang dihubungkan dengan anda.

Apa yang anda pelajari?

Sahabat kepada sahabat anda boleh jadi sahabat anda juga. Musuh kepada sahabat anda berpotensi menjadi musuh anda pula. Sahabat kepada musuh anda besar kemungkinannya adalah musuh anda. Musuh kepada musuh anda mungkin ialah sahabat anda.

Sebab itulah dalam ruang lingkup hidup kita - kita biasanya menemui orang yang sama sahaja. Kerana banyak dari sahabat kita ialah sahabat kepada sahabat kita yang lain. Di kalangan mereka, mungkin tidak semuanya akrab. Tetapi mereka ialah sahabat kita.

Musuh kita - adakalanya bukanlah musuh sebenar kita. Kita mungkin tidak pernah bertemu dengan mereka sama sekali. Tetapi, mereka telah menjadi musuh kerana mereka tidak berpandangan sama dengan sahabat kita. Mereka mungkin telah menyakitkan hati sahabat kita.

Atas alasan itu - anda jangan sesekali membuat 'honar' atau 'spoil' dengan seseorang. Kerana dengan cara itu, anda bukan sahaja susah untuk mendapat rakan baru, anda juga mungkin mempunyai banyak musuh yang tidak anda ketahui.

Konsep persahabatan ini banyak dibincangkan dalam bidang psikologi sosial. Bagaimana pun, dengan kewujudan Facebook dan banyak aplikasi online, definisi sahabat nampaknya telah berubah. Mereka mungkin teman-teman yang selalu membaca blog kita. Mereka mungkin teman yang selalu memberi komen di Facebook kita. Semua ini adalah definisi sahabat yang baru.

Sebenarnya telah banyak kajian psikologi dilakukan mengenai persahabatan Facebook. Kalau aku rajin, aku akan menulisnya.



-----------------
Petikan tulisan novel aku hari ini.

'Setiap hari terbangun dari tidur, aku tahu bahawa aku sedang menuju kematian. Kematian sedang mengejarku. Aku takut', Muhsin cuba menegaskan falsafah hidupnya. 'Tidak, bagi aku, bingkas sahaja aku turun dari katil itu, aku sedang menghadapi kehidupan yang baru. Ada peluang baru yang sedang menanti. Kita perlu bersiap sedia Muhsin', Joe mencelah.

'Kau lihat bunga itu, dari putik ia berkembang. Itulah kehidupan kita', Joe menegakkan prinsipnya.

'Mengapa tidak engkau lihat bunga yang gugur'. Setiap hari ada bunga yang layu. Tidak ada siapa ambil peduli'. Muhsin tetap dengan pendiriannya.

"Kau terlalu obsess, Sin. Kau terperangkap dengan prinsip yang salah. Kau sudah menjadi manusia neorosis' - Joe cuba menenangkan Muhsin.

Celaka. Dia datang lagi. Kedua-dua mereka memerhatikan pemuda berbaju kemeja putih yang sedang turun dari kereta BMW hitam itu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails