Yang Ikut

Wednesday, 9 February 2011

Selamat datang!

Reactions: 
Sejak akhir-akhir ini, ramai pelajar baru tahun pertama universiti datang ke Adelaide. Pastilah mereka ini orang bijak. Mereka juga tentu orang yang pandai. Tetapi belum tentu mereka orang yang bijak pandai.

Siapa orang yang bijak pandai?

Mereka juga seolah-olah menjadi anak-anak ikan yang sedang berenang di lautan luas. Banyak mata sedang memerhatikan mereka dari dasar laut. Banyak NGO dan persatuan melihat mereka manusia yang sangat sesuai untuk direkrutkan. Aku pun tidak begitu faham hal ini. Mengapa secara tiba-tiba mereka ini menjadi sasaran, sedangkan ketika di sekolah dulu, tidak ada orang pun yang ambil peduli.

Aku peduli.

Mereka juga lulus dengan begitu banyak peperiksaan di sekolah dan universiti. Tentulah mereka ini pandai dan cemerlang dibandingkan dengan banyak orang lain. Bagaimana pun, ada hal yang patut mereka ketahui. Dunia sekolah dan matrikulasi tidak sama dengan universiti. Universiti ialah sekolah pemikiran. Universiti ialah dunia orang dewasa, yang tidak pernah peduli dengan air mata.

Jangan merasa terlebih yakin. Kena berwaspada dan berusaha selalu. Titanic dan Chalengger hancur kerana simptom terlebih yakin.

Sikap juga perlu betul. Kemahiran matematik atau sains yang ada hanyalah alat. Kalau tidak hadir kuliah, atau selalu bertekak dengan pensyarah, ia tidak akan berguna juga.

Jangan juga cepat putus asa. Carilah orang yang betul untuk menolong anda. Banyak orang ingin menolong anda ketika anda tidak bermasalah. Tatkala masalah melanda anda, mereka akan meninggalkan anda begitu sahaja.

Ingat pesan ini. Jangan juga cepat lupa asal usul. Habis belajar, pulanglah ke Malaysia. Tidak mengapalah kalau gaji kecil sekalipun. Tidak mengapalah kalau banyak masalah di negara kita. Kita perlu memperbetulkannya. Kita dibayar oleh rakyat untuk membantu negara, bukan untuk mengumpul harta.

Sekalipun nanti bahasa Inggeris anda luar biasa hebatnya, jangan lupa bahawa kentut anda akan berbau petai juga akhirnya.

Aku tidak boleh menulis banyak. Kerana aku yang akan bercakap di hadapan mereka Sabtu ini.

Selamat datang!

3 comments:

alien said...

setuju dengan anda~

fitri zuberi said...

ucapan untuk majlis apa?

ihsan_huhu said...

fuh. nasib baik aku xmkn petai

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails