Yang Ikut

Monday, 14 February 2011

Ini cinta online

Reactions: 
Zaman berubah, dunia berubah. Cara manusia jatuh cinta dan patah hati juga berubah.

Dulu orang menulis surat sambil menyapukan minyak wangi, lalu diposkan kepada kekasihnya yang jauh yang mungkin tidak dikenalinya. Berbulan-bulan ditunggu, adakalanya dijawab - bernasib baik akan dijawab. Kini posmen tidak lagi menjadi orang tengah menghantarkan surat cinta. Mereka lebih banyak menghantar surat saman dan bil tertunggak.

Dunia hari ini - semua jenis applikasi online - Facebook, Twitter, MySpace, email dan sms menjadi medium baru manusia jatuh cinta.

Pernahkah anda jatuh cinta kerana perangkap online? Tentu ada, dan ada yang tidak.

Tahun 2006 - Megan Meier, gadis berusia 13 tahun telah membunuh dirinya kerana teman lelakinya, Jose telah menyakiti hatinya, dan tiba-tiba memutuskan hubungan online. Dua minggu setelah Josh tidak pernah membalas mesejnya, Megan akhirnya membunuh diri. Malang sekali, 'Josh' sebenarnya tidak pernah ujud. Ia hanya nama samaran yang Megan sendiri tidak ketahui siapa teruna palsu itu.

Kerana dunia online ialah dunia kita, dunia hari ini, kini banyak laman web muncul sebagai medium penjalin hubungan. Online Dating Magazine salah satu daripadanya. Tahun 2007, dalam tempoh sebulan sahaja, lebih dari 20 juta pengunjung melakukan dating secara online sekurang-kurangnya sekali.

Secara psikologinya, apakah bentuk emosi yang terjalin setiap kali manusia melakukan komunikasi secara online. Anda sebagai pengguna Facebook atau Yahoo Mesengger tentu pernah merasakannya walaupun anda tidak tahu bagaimana untuk menghuraikannya.

Dikatakan bahawa melalui komunikasi online - manusia akan mengalami 'disinhibition effect'. Dalam keadaan lebih bersifat anynomous - didapati bahawa manusia lebih cenderung untuk bersikap terbuka dan meluahkan emosi tanpa segan silu. Ia lebih baik dibandingkan secara berhadapan.

Kajian juga mendapati bahawa perhubungan melalui internet menjadikan manusia lebih cepat mesra. Komunikasi secara bertulis, menjadikan manusia befikir dahulu apa yang patut ditulis, dan bagaimana untuk mempersembahkan diri.

Dikatakan juga - komunikasi melalui internet ini adakalanya lebih memungkinkan manusia menunjukkan diri mereka yang sebenar - true self. Mereka mungkin menyembunyikan nama sebenar, tetapi watak, sifat dan diri mereka sebenar banyak ditonjolkan melalui tulisan.

Sebab itulah, dalam banyak situasi - ada manusia baik yang boleh kita temui melalui online. Bagaimana pun, jangan juga terpedaya. Ada manusia yang pandai memanipulasi keadaan ini. Ada yang memanfaatkan kelemahan ini - menjadikan ada orang yang telah dijual ke Amerika Latin kerana terpedaya dengan cinta palsu.

Lain kali aku tulis lagi.

1 comment:

ihsan_huhu said...

surat kena bayar setem, online dating kena bayar mcm2 hidden fee n charge.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails