Yang Ikut

Saturday, 15 January 2011

Siri Kuliah Psikologi 2011 - Part 1

Reactions: 
Di Asia - jumlah individu yang memiliki harta lebih dari US$1 billion - tidak termasuk nilai rumah mencecah lebih dari 2.6 billion orang. Jepun dan China adalah negara yang mendahului kekayaan ini. Singapura, India, Korea Selatan, Hong Kong dan Indonesia adalah juga negara yang sedang memiliki manusia terkaya ini.

Rata-rata - kekayaan adalah nilai baru manusia moden - termasuk kita juga. Kita tidak peduli untuk melakukan apa sahaja untuk menjadi lebih cepat kaya. Walaupun purata jam kerja standard ialah 40 jam seminggu - bagaimana pun manusia di Asia telah berkerja lebih teruk daripada itu. Di Jepun, purata pekerjanya berkerja lebih 60 jam seminggu. Ia berlaku di negara lain juga termasuk Malaysia. Lebih buruk - kerja lebih masa tidak dibayar gaji kini menjadi trend baru.

Karoshi - mati disebabkan kerja bukan hanya trend buruk di Jepun, kini ia juga ada di China. Ia boleh dilihat dari simptom yang membawa maut ini - kelesuan (burnout), tekanan, kecewa (frustration), kurang tidur, sakit tengkuk dan bahu. Semua ini simptom yang sering kita hadapi.

Pernah majikan anda, atau anda sebagai majikan bertanya hal ini kepada pekerja di tempat kerja. Tidak. Pasti tidak ada siapa yang peduli. Kita semua perlu kerja lebih kuat untuk menjadi lebih cepat kaya.

Kenapa anda perlu belajar psikologi?

Ini antara sebabnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails