Yang Ikut

Friday, 14 January 2011

Kisah manusia Islam

Reactions: 
Sepatutnya aku mahu menulis hal kuliah psikologi minggu ini.

Tapi memandangkan aku sibuk - dan fikiran kacau, jadi aku tangguhkan dulu hasrat itu. Tunggu minggu depan.

Beberapa hari ini - keadaan agak sibuk. Aku memandu seorang diri dari Adelaide ke Melbourne - non-stop - kecuali isi minyak dan sembahyang. Di Melbourne - menjengah pula penguin di Philips Island. Kemudiannya balik ke Adelaide melalui Great Ocean Road, jalan yang berliku-liku. Singgah bermalam di Warrnambool. Keesokan harinya balik ke Adelaide. Sempat singgah di Mt Gambier dan Naracoorte.

Sesampai di Adelaide - aku terus sibuk dengan hal pembetulan jurnal. Sampai hari ini tidak siap lagi. Besok tengah hari perlu dihantar.

Ada dua cerita berkaitan hal orang Islam sepanjang perjalan itu.

Satu di Philips Island. Ketika senja, penguin sedang merangkak masuk dari pantai ke sarangnya. Ada seorang lelaki Arab menjerit dan membuat bising. Ia hal yang tidak wajar apabila kita di perkampungan haiwan liar. Ia menggangu habitat mereka.

Seorang lelaki Inggeris menegur lelaki tadi. Dengan selamba dan loyar buruk, lelaki Arab tadi menjawab: 'What wrong with shouting. They (penguin) are not sleeping'.

Itulah sebahagian dari realiti umat Islam di seluruh dunia. Kita bersikap bodoh sombong. Kita tidak memahami norma dan nilai kehidupan. Kita bersikap lebih buruk dari binatang. Isunya bukanlah penguin itu tidur atau tidak. Isunya ialah kita manusia perlu menunjukkan sikap yang betul pada tempat yang betul.

Singgah di Warnambol jam 12 malam, aku singgah di sebuah blok apartmentpenginapan mencari tempat penginapan. Terdapat deretan apartment dua tingkat. Mungkin ada sekitar 20 buah. Ia agak cantik. Seorang lelaki Afghanistan keluar di kaunter. Aku bertanya tempat tidur. Memandangkan ada sebuah universiti di sekitar bandar kecil itu - aku bertanya sama ada dia pelajar yang berkerja di situ.

Tidak katanya. Apartment itu kepunyaannya.

Aku nampaknya tersalah membaca manusia kali ini.

Aku teruja dengan lelaki yang muslim yang ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails