Yang Ikut

Friday, 17 December 2010

Susah sangatkah PhD ini?

Reactions: 
Seorang kawan, setelah satu kertas jurnalnya ditolak bertanya, susah sangatkah PhD ini?

PhD tidaklah semudah yang dijangka. Ia tidak semudah membeli sekeping kertas tertera atasnya kelayakan tertentu di tepi jalan. Ia cerita panjang yang sesekali menyeronokkan, sesekali menakutkan. Tetapi ia juga bukanlah sepayah cerita rumahtangga yang berantakan yang tidak diketahui hujung pangkalnya.

Ada orang - yang hanya datang tidak sampai setahun - perlu pulang ke Malaysia. Ia bukan cerita dongeng. Ia selalu terjadi.

Ada orang - yang perlu menghabiskan 4 atau 5 tahun menyiapkan sebuah buku yang entah siapa yang akan membacanya.

Bagi sesetengah yang lain, mampu menyelesaikannya dalam tempoh 3 tahun. Ia tempoh yang paling baik, walaupun bukanlah jangka waktu yang ideal.

Apa yang menjadikan PhD ini agak sukar untuk diceritakan. Ia bercampur baur dengan dunia teori dan akademik. Ia juga berselirat dengan bagaimana mengendalikan penyelia. Kadang-kadang, ia ditambah pula dengan pertentangan ideologi pemeriksa. Semua inilah yang menjadikan PhD hanyalah sekeping kertas nasib - yang ada orang yang mampu memilikinya dengan mudah, ada yang sukar. Ada yang pulang hampa - semua usaha ibarat menuang air ke daun keladi.

Kalau orang bertanya aku - aku akan katakan - sebagaimana anda telah memilih jalan anda sendiri, gunalah cara anda sendiri mengendalikannya.

2 comments:

Siti Nurbaya said...

Encik fakirfikir,

Boleh tak bagi guidelines camne nak tulis journal paper?

xoxo

FakirFikir said...

Nurbaya - contact me via email. I can't tell you here, as it depend on field, methodology, sampling, etc.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails