Yang Ikut

Tuesday, 28 December 2010

Semuanya kerana mata

Reactions: 
Selalu kita mendengar ayat ini daripada orang yang sudah berkahwin atau bercinta.

Awak sudah berubah?

Menggunakan alasan, awak sudah berubah, orang ingin mencari cinta baru, malah ada yang ingin bercinta dengan orang gaji sahaja.

Adakah benar pasangan kita sudah berubah, atau tatkala berjumpa dahulu kita gagal memahami pasangan kita? Yang kita sangka sebagai berubah itu mungkin hanya persepsi sahaja, sedangkan realitinya personaliti dianggap sebagai antara perkara yang sukar berubah. Mereka mungkin tidak berubah sedikit pun. Cuma ia dianggap berubah kerana ada orang gagal memahami pasangannya sejak dari mula lagi.

Ada suami yang dianggap sebagai buaya darat setelah beberapa tahun berkahwin. Mereka mungkin sudah lama menjadi manusia mesra wanita sejak lama lagi, cuma tidak difahami isterinya. Ada isteri yang dianggap kuat cerewet dan banyak membebel. Mungkin ini sifat sejak anak dara lagi - cuma kerana waktu itu kita sangat hendakkan gadis membebel itu menjadi isteri kita - pasangannya diam sahaja. Cuma setelah beberapa tahun berkahwin, hal ini ditimbulkan semula.

Jadi apa yang berubah?

Mungkin terjadi kerana kita tersalah menggunakan deria bagi memahami pasangan ketika memulakan perhubungan.

Apakah deria yang paling kuat dalam memulakan sebuah percintaan?

Kajian mendapati mata ialah deria paling kuat, berbanding sentuhan tangan.

Jadi - ketika anda sedang belajar memahami pasangan anda, gunakanlah mata - maksudnya memerhatikan mata pasangan anda ketika berbual. Ia lebih berguna dari hanya berjalan berpegangan tangan di Tasik Titiwangsa.

Kajian juga mendapati eye contact ini hanya berguna bagi pasangan berlainan jenis sahaja. Ia tidak bermanfaat kalau permainan mata ini digunakan untuk orang yang sama jenis. Tidak juga bermanfaat kalau ia melibatkan ahli keluarga sendiri.

Kalau begitu - tahun baru ini kita semua mula bermain mata.

Pastikan juga ketika itu pasangan atau isteri anda tidak ada di sebelah. Sebab jelingan mata isteri anda itu akan melemahkan semua prinsip psikologi yang baru kita pelajari ini!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails