Yang Ikut

Thursday, 23 December 2010

Selamat datang 2011

Reactions: 

Cepat masa berlalu. Tirai tahun 2010 bakal ditutup.

Tidak tahulah apa isu yang paling menonjol dalam ruang lingkup masyarakat kita. Liberalisasi agama dan penularan ajaran Syiah mungkin hal baru (juga menakutkan) dalam konteks kehidupan kita beragama. Dulu, orang-orang tua kita mengambil pendekatan paling konservatif dalam hal beragama. Hinggakan belajar di sekolah orang putih pun dilarang. Pastilah - ia bertujuan menjaga hal beragama.

Hari ini - tidak boleh lagi. Agama juga diasak dari pelbagai sudut. Pelbagai fahaman muncul. Semua pihak mengaku mereka betul. Semua pihak ada memegang nas dan dalil. Yang menyokong pula, akan meng'copy' dan 'paste' hujah yang mereka dapatkan dari mana-mana. Semakin hari, semakin banyak hujah. Hakikatnya, yang pergi belajar dan beguru mungkin kian kurang.
Siapa yang benar? Seperti kata tuan ladang cherry - Pick Your Own - This Row. Jangan pilih jalan yang lain.
Tahun 2010 - kita juga dibimbangi dengan keganasan dan berita bunuh. Ia bertitik tolak dari berahi dunia dan kurangnya penghayatan agama. Semakin banyak manusia tidak peduli lagi - kalau perlu meragut hingga ada orang mati, sekalipun hanya untuk $50. Orang juga tidak peduli lagi kalau perlu merasuah dan menyamun. Semakin besar pangkatnya, semakin besar peluangnya.

Dunia politik kita juga semakin caca merba. Jarang kita berpeluang melihat ahli politik mendebatkan hal polisi, melainkan mereka mencaturkan rakyat di mana-mana. Sepatutnya kita sudah berubah. Kita menjadi wira negara dunia ketiga. Tetapi sepertinya tidak. Negara dunia ketiga tetap begitu mentalitinya. Kita perlu mengakuinya.

Tahun 2010 kian berlalu. Aku juga sedang beransur-ansur meninggalkan bumi Adelaide. Apa kejayaan aku? Banyak juga. Aku berjaya mencukupkan syarat 3 kertas jurnal. Ada juga beberapa kertas lain yang ditulis, ada yang ditolak - ada yang tidak tahu apa ceritanya. Aku juga sudah melakukan 7 kajian sepanjang tempoh 3 tahun. Ia hal yang aku tidak duga. Tahun 2010 aku menutup segalanya.

2011 akan datang. Kita tidak pasti apa lagi yang bakal terjadi. Apa nasib kita? Yang pasti, kalau umur kita panjang, umur kita juga akan bertambah.

Selamat datang 2011.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails