Yang Ikut

Wednesday, 22 December 2010

Kalau aku masih budak

Reactions: 
Semua orang sedang bercuti. Supervisor aku juga mula bercuti. Semalam dia memberikan aku kad ucap tahun baru. Tidak ada Krismas di dalamnya. Dia tahu aku. Di depan namaku, dia tuliskan perkataan "Dr." Aku kata, jangan tulis 'Dr.', aku belum siap PhD. Dia kata - tidak ada bezanya. Tahun depan aku sudah balik, dia tidak sempat memberikan kad itu lagi.
Semalam anak aku bertanya: "Bila dia akan jadi besar seperti aku". Aku jawab: "Bila aku sudah tua". Dia tidak tahu, sebenarnya menjadi orang dewasa sangat menakutkan. Takut tua dan takut mati. Takut banyak hal yang tidak pasti. Dia tidak tahu - alam anak-anak ialah saat terindah dalam hidup manusia.

Semua orang kalau boleh ingin jadi anak-anak semula. Tiada hutang bank. Tiada girlfriend. Tiada musuh. Tiada tanggungjawab. Tiada handphone. Paling nikmat - tiada dosa.

Aku ingat hendak kutip buah cherry hari ini. Itu sahaja rencana aku. Kalau aku masih budak, tentu aku tidak perlu merancang. Aku ikut sahaja.

3 comments:

Anonymous said...

wei!ajaq mana?lama dia x komen...


kecil besar,kecil besar

ihsan_huhu said...

bape die charge skang cherry picking?

Anonymous said...

talain internet dah di putus aku kebuntuan, hari ini aku gi uni untuk buka internet....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails