Yang Ikut

Thursday, 16 December 2010

Cerita hujung tahun

Reactions: 
Beberapa hari ini aku tidak menulis. Aku tidak tahu apa yang hendak ditulis.

Di Australia - sekarang ini semua orang sedang dalam mood Krismas. Semua orang seperti kita juga, ketika menjelangnya musim raya.

Tadi supervisor aku minta aku bercuti. Dia kata aku tak patut selalu datang ke ofis lagi. Sekarang ini musim cuti sekolah. Dia kata, aku sepatutnya duduk di rumah bermain dengan anak, atau bawa keluarga bercuti. Tahun depan mulakan buku baru.

Tidak ada orang yang ada supervisor yang baik seperti itu.

Beberapa hari ini - aku sibuk menguruskan hal seorang kawan yang ingin melanjutkan pengajian PhD di sini. Seperti biasa, aku menggunakan kabel supervisor aku mendapatkan dia penyelia yang baik. Aku rasa ini hal yang patut diketahui juga untuk semua orang yang bercadang melanjutkan pengajian luar negara. Kabel bukan hanya untuk kegiatan projek kelas F di Malaysia. Kabel juga sesekali diperlukan untuk melanjutkan pengajian.

Tadi - aku berborak-borak dengan Prof de Jonge. Aku bertanya sebagai ketua editor, berapa jurnal yang dia tolak. Dia kata, 8 out of 10. Berapa banyak dia kena baca. Dia beritahu, dalam setahun dia ada 400 manuskrip untuk dibaca. Dia akan melakukan screening. Yang lepas akan direview, yang tidak - akan ditolak.

Mengapa ditolak. Dia kata - kajian yang sudah diketahui oleh banyak orang. Tidak ada penambahan kepada ilmu baru. Aku rasa inilah antara masalah yang berlegar di kalangan ahli akademik kita. Kita selalu mengulang-ulang benda yang sama. Adakalanya kita menghadiri beberapa persidangan setahun - dengan menggunakan data yang sama. Isunya ialah kerana kita lebih suka bersidang dari menjalankan kajian.

Aku beritahu dia - kalau begitu aku perlu hantar kertas ke tempat lain. Dia gelak sahaja.

Tapi - aku sudah ada projek survey baru tahun depan. Kali ini dengan Prof de Jonge. Kami sudah berbincang tadi. Biarkan mereka semua bercuti Krismas dan tahun baru dulu.

Sebenarnya aku sedang dilanda sakit. Sakit aku - aku kalau boleh ingin menjalankan survey setiap hari!

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails