Yang Ikut

Monday, 20 December 2010

Aku dan menulis

Reactions: 
Ini post aku yang ke 627. Kalau aku buat buku, sudah tentu ia antara buku paling tebal. Ia juga mungkin antara buku yang tidak laku di pasaran.

Sudah beberapa tahun aku menulis. Tetapi, pastilah aku tidak akan sepopular Hanis Zalikha yang menjadi orang nombor 6 di Malaysia yang banyak digoogle orang, lebih popular dari Siti Nurhaliza.

Kini, aku sudah sampai ke tahap tidak tahu apa lagi aku patut tulis. Sekitar awal tahun 2000, ketika aku menulis di Sekolah.Com - ada saatnya aku juga mengalami situasi writer block. Tidak tahu apa yang hendak ditulis. Tetapi kerana waktu itu - menulis kerana menjadi pekerjaan aku - aku tulis juga apa yang ingin aku tulis. Ia hanya kerja sampingan aku waktu itu. Ada hal pekerjaan lain yang aku kena buat. Aku dibayar RM 1,000 hanya bagi tujuan menulis itu sahaja. Bukanlah setiap hari aku menulis. Jadi, kira aku mempunyai upah yang banyak juga. Untuk hal lain, aku diberi gaji yang lain.

Hal menulis yang lain yang sukar ialah menulis teks ucapan. Ia kerja sambilan aku lama dahulu. Ia sukar kerana kerana kita perlu berfikir bagi pihak orang lain. Kita perlu membayangkan yang kitalah pengucap itu. Kita perlu tahu siapa yang menjadi khalayak pendengar. Semakin tinggi tahap pendidikan khalayak pendengar, semakin tinggi bahasa yang kita perlu gunakan. Semakin banyak buku yang perlu dibaca.

Menulis tesis juga sukar. Ia sukar kerana kita perlu bermain dengan bahasa tinggi orang lain. Kita perlu mengandaikan yang kita tahu lebih baik dari orang lain. Kita perlu memahamkan orang lain. Ada pula bahagian-bahagian tertentu, bahasa teknikal perlu digunakan.

Berapa lama masa digunakan bagi menulis satu makalah jurnal? Bergantung kepada keadaan. Bergantung juga kepada pengetahuan kita. Biasanya aku mengambil masa 10 hari untuk menyiapkan draft. Ia menjadi panjang apabila proses pembetulan dan refineable dengan penyelia. Ia mungkin menjadi dua bulan lagi.

Menulis blog mungkin antara yang paling mudah. Bagaimana pun, ada hal lain perlu dijaga. Penulis blog - kecil atau besar, sentiasa berisiko dalam setiap tulisannya. Kalau ada ideanya yang songsang, dibaca dan dipercayai orang - ia akan merosakkan orang lain. Salah menulis bagi hal tertentu - ia menimbulkan kemarahan. Jadi - semua penulis perlu berhati-hati.

Aku sudah menyediakan kotak pertanyaan - Tanya FakirFikir di sebelah kanan. Ia mungkin membantu aku untuk menulis.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails