Yang Ikut

Friday, 31 December 2010

1-1-11

Reactions: 
Esok 1 hb Januari 2011. Ia hari biasa sahaja. Tidak ada apa-apa yang istimewa melainkan berubahnya kalendar tahun. Ada negeri yang bercuti, ada yang tidak. Ia hari biasa. Tiada yang luarbiasa. Kalau istimewa pun, hanya angka 1-1-11.

Tetapi - lihatlah bagaimana warga manusia akan menghabiskan jutaan ringgit menyambut hari biasa ini.

Tatkala orang susah seperti kita susah hati dengan kenaikan harga barang - atau hutang yang bertimbun - pasti akan ada banyak bunga api dibakar. Ia bukan bunga api musim raya. Ia bunga api yang harganya menjangkau puluhan ribu. Orang susah hanya berbahagia sebentar melihat sinar bunga api - besoknya dia tahu hidupnya belum tentu bersinar. Ia seperti abu bunga api.

Hari biasa ini juga disambut dengan banyak kerosakan moral. Anak-anak muda akan berpesta pora seperti besok hari dunia dijadikan Tuhan. Kondom akan bertebaran di merata tempat. Penagih pil akan berkhayal sepanjang malam. Pesta dan konsert adalah bidaah baru umat manusia.

1-1-11 angka yang ganjil. Angka ini juga mungkin akan menjadi nombor rasmi para kaki judi yang mengharapkan agar diri menjadi jutawan segera. Tauke kedai nombor ekor pasti akan tersenyum riang melihat kebodohan manusia. Tidak ada dalam dunia ini orang menjadi kaya kerana nombor ekor. Tetapi jutaan manusia telah papa kedana kerana nombor. Kalau anda tidak percaya, besok anda tikamlah nombor 1-1-11 - ia pasti tidak bakal naik.

1-1-11 orang akan bertanya azam baru. Orang menyenaraikan segala bentuk harapan dan mimpi.

Kita terlupa - 1-1-11 hanya angka. Dunia tidak berubah dengan perubahan angka. Orang kecil seperti kita tetap begitu. Kita tetap begitu sekalipun angka itu bertukar beberapa kali lagi. Kalau kita malas, kita akan susah. Kalau kita rajin, tetapi diperas, kita tidak juga bakal senang. Kita tetap hamba manusia dan para tauke. Kita hamba orang yang ada kuasa dan banyak bersuara.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails