Yang Ikut

Monday, 29 November 2010

Bila kita dilanda kacau

Reactions: 
Tiada berita hari ini.

Aliph al-Turkistani telah datang ke rumah aku membawa bersama 3 orang ahli jemaah tabliqh dari Kedah. Tidaklah mereka mensurahkan aku apa-apa. Kami sekadar bercakap hal beberapa orang ustaz di Kedah. Bercerita juga tentang orang itu dan orang ini yang aku kenal.

Lama juga sebenarnya aku tidak mendengar loghat Kedah tulen seperti yang dibualkan oleh 3 orang ahli jemaah itu. Sekurang-kurangnya, bolehlah aku mendengar nada suara orang Kedah. Kebetulan salah seorangnya dari Jitra.

Sebetulnya dari semalam - aku menulis satu kertas baru. Sudah 1,000 patah perkataan. Pagi tadi aku mengirimkan emel kepada penyelia aku menyatakan hal yang aku tidak akan ke universiti. Dia tahu kalau aku menulis artikel, aku biasanya menulis di rumah.

Balasan emelnya membuatkan aku kembali stress. "Given that you have more time, I think we should revise the strategy and aim for getting the best possible publications. Dia menyuruh aku berhenti dulu menulis. Dia tahu aku akan mempunyai banyak masa. Beberapa hari dulu, aku memberitahu yang permohonan perlanjutan mengaji PhD untuk 6 bulan mungkin diluluskan.

Itu yang menyebabkan dia ada idea lain. Dia kalau boleh mahu aku menambah lagi penyelidikan. Juga mahu menambah soal selidik. Strateginya ialah mahu menghasilkan penyelidikan terbaik untuk dihantar ke jurnal terbaik. Semua ini pasti memerlukan masa.

Strateginya itu selalu membuatkan aku dilanda kacau. Mungkin aku patut ikut Aliph al-Turkistani pergi membuat ziarah!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails