Yang Ikut

Wednesday, 24 November 2010

Apa sudah jadi dengan PKR

Reactions: 
Seseorang bertanya aku, apa sudah jadi dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR)?

Sebagai orang tidak berparti - aku tidak tahu bagaimana untuk menjawabnya. Parti yang tertubuh sejak era reformasi lewat tahun 1990-an, yang kelihatannya begitu menonjol dalam pilihanraya 2008, kini kelihatan sebaliknya. Ia seolah-olah sedang ditimpa badai dengan satu demi satu cerita yang tak kunjung padam. Cerita lompat parti beberapa ahli dewan undangannya di Perak - menutup terus harapan Pakatan Rakyat memerintah di negeri itu.

Ia kemudiannya disusuli pula dengan beberapa orang kanan parti - yang kebanyakan ahli parlimen, bertukar haluan menjadi ahli politik bebas. Yang terbaru, salah seorang pemimpin kanannya, Datuk Zaid Ibrahim keluar dari parti yang baru disertainya. Ia keluar dengan beberapa kenyataan akhbar yang sedikit sebanyak menjejaskan reputasi PKR.

Apa sebenarnya yang berlaku. Kita tidak tahu. Kita juga tidak perlu ambil tahu.

Sebenarnya, itulah hakikat yang perlu dilalui oleh hampir semua organisasi yang ada di dunia ini. Proses ini sebahagian dari sifat organisasi sebelum mencapai kestabilannya.

Dalam psikologi - Kurt Lewin adalah orang yang banyak bercakap hal ini. Dikatakan setiap organisasi akan melalui proses unfreeze-->change--->freeze. Keadaan yang tidak stabil itu diperlukan bagi membolehkan perubahan atau penstrukturan dilakukan. Lama kelamaan, sebagai satu proses, ia akan menyebabkan sesebuah organisasi stabil (freeze).

Sebab itu - dalam organisasi moden hari ini - penstrukturan syarikat sering dilakukan. Dalam keadaan yang stabil, tiba-tiba kita dikejutkan dengan pertukaran pegawai kanan, atau pengurangan pekerja. Apa sebabnya?

Kadangkala, ia bukan disebabkan kegagalan organisasi. Ia dilakukan bagi membolehkan organisasi lebih cekap, dengan idea baru. Sebelum ini dalam keadaan yang stabil, semua orang sudah berada dalam zon selesa. Orang tidak mahu berusaha lebih kuat lagi. Dengan membuat sedikit kejutan (unfreeze) - ia akan menyebabkan organisasi berubah dengan lebih cekap.

Bagaimana dengan PKR?

PAS dan UMNO mungkin tidak bakal menjadi parti utama kalau ia tidak melalui proses ini. Ada yang presiden partinya keluar dan menubuhkan parti lain. Ada pula yang terpaksa berhenti di tengah jalan. Semua ini, menjadikan parti kian kuat. Bagaimana pun, dalam masa panjang, kedua-dua parti ini perlu melakukan kejutan agar ia tidak selalu berasa selesa.

Begitu juga PKR. Begitu juga kehidupan kita sebenarnya. Kita tidak boleh selamanya beku. Perlu dicairkan dengan kejutan tertentu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails